bara mina tankar

Jag har tittat på några reportage som Anna Bäsen på Expressen gjort. Hon har med dold kamera testat på olika alternativa terapier för att liksom ta fram vilka som luras och trixas i den alternativa vården. På många sätt väl välkommet. Visst är det viktigt att vi tittar på vilka som luras.

Vi är så utsatta i vår önskan om att bli friska.

Jag vet.

Jag har varit där.

Jag är där.

Men det är så många delar i det här.

Snälla syna den svenska sjukvården. Syna vilka som vinner på vilken medicin som skrivs ut. Tänk om det skulle vara så att vissa läkare och forskare går läkemedelsbranschens ärenden?

Ni vet väl vilka som lägger pengar på forskning och som också på det sättet bestämmer vilken forskning som ska göras?

Och ni vet väl att det dör tusentals människor Lär här varje år i Sverige av felmedicinering bland annat. Vem bär ansvaret där?

Jag fick hjärtsvikt som en biverkan av min herceptinbehandling. Jag träffade en cardiolog, herr Pehrson på Karolinska. Jag fick en kvart med honom. Han hade aldrig träffat mig tidigare. Han började med att säga att jag hade normalt blodtryck, vilket om man läser om mig ser att det inte stämmer. och när jag sa att jag inte hade det, utan lågt. Så sa han bara Nej, du har normalt.

Han skrev ut betablockerare och en annan medicin, som han sa att jag skulle ta punkt slut.

Det fina i kråksången är att jag skippade att ta medicinen eftersom de hade så mycket biverkningar. istället tog jag kontakt med den alternativa världen. Gick femton gånger på raken på akupunktur, åt Q10 och började med kettlebells. Efter några månader hade jag tillbaka mitt hjärta, det var normalt igen. Den här läkaren, fast jag bad honom gav mig inga alternativ, utan ville snarare tvinga mig att ta den medicin han skrivit ut.

Vad hade hänt om jag tagit den medicinen som kunde ge biverkningar som njursvikt, lägre blodtryck och faktiskt kanske till och med sämre hjärta? Tänk om jag istället fått en kronisk hjärtsvikt, eller någon annan biverkan. Tänk jag hade kanske blivit beroende av medicin för resten av mitt liv. Det hade kanske inte blivit dyrt för mig, jag hade ju fått den på högkostnadskortet. Men någon får ju betala, och jag hade kanske hellre velat att sjukvården/landstinget betalade mina 15 gånger till akupunktören? Det hade något blivit billigare i det stora hela, om n förstår vad jag menar.

Svenska sjukvården är bra på akutvård, men i vissa fall urdålig på omvård. Där är den alternativa vården så mycket bättre. Jag har använt mig av både och.

Genom att läsa på på nätet, har jag fått veta så mycket. Ingen läkare varnade mig för socker, eller hade något att komma med angående maten. Jag slutade med socker och gluten, påhejad av den alternativa världen. Nu visar det sig att jag gjorde rätt titta på det här

Jag tror att mycket av det som vi kommer att se i framtiden, på sjukhus och som vård av oss, kommer att komma från den alternativa världen. Med det inte sagt att allt med den alternativa vården/världen är bra.







from Yoga, mat och meningen med livet http://ift.tt/1kjywlW
loading...